‘Consumerization’ van social intranets (Waardoor mensen wél graag je intranet gebruiken)

21 jun 2017

Joris Snoek - Project lead
Vragen? Let me know!
020 - 261 14 99

In de jaren 90 had je suffe, statische intranets; eind jaren 00 werden social intranets hip. Maar tegenwoordig verwachten mensen een realtime intranet. Wat, waarom en hoe dan?

Voor een organisatie met meer dan 3000 mensen zijn we momenteel een realtime social intranet aan het bouwen. Voor de nerds onder ons: in Dupal 8 geïntegreerd met NodeJS. Een realtime intranet is in essentie een intranet waarin mensen hun browser of app niet hoeven te verversen om nieuwe informatie te zien: het wordt realtime gepusht. Tevens is het instant in synch op alle apparaten, overal en bij iedereen. Wat wil je nog meer? :)

Waardes van zo’n realtime social intranet: krijg je teams in sync, stroomlijn werk & get s#!t done.

Push it, push it good

Relevante informatie over bijvoorbeeld projecten, nieuws, sales of jouw bootcamp club wordt voor ingelogde gebruikers direct naar het scherm gepusht in juiste context, eventueel met notificaties waar extra (persoonlijke) aandacht nodig is. Zo is iedereen en alles, overal en altijd up-to-date. Dus op elk apparaat en app vanuit de gehele wereld.

Zodra relevante informatie wordt geplaatst, bv een status update van een project, krijgen alle betrokken projectleden direct de update op hun scherm te zien. Push-notificaties (middels ‘@-mentions’) zijn optioneel, maar handig als een update meer (individuele) aandacht nodig heeft.

Het maakt dus niet uit waar je bent of welk apparaat, je krijgt relevante informatie binnen zonder enige moeite.

Snooze it, snooze it reeeeal good

Nadeel kan zijn dat mensen weer een extra stoorzender erbij hebben en daardoor niet genoeg aan echt werk toekomen. Als oplossing hiervoor bakken we een snooze functie in, zodat mensen ad-hoc kunnen instellen dat ze niet gestoord willen worden door push-notificaties voor de komende tijd, of specifiek voor een bepaald onderwerp. Zo zorg je ervoor dat mensen niet onderbroken worden in hun deep work flow. Ook erg belangrijk voor ‘getting sh#!t done’.

Geen systeem -maar een app beleving

Uitgangspunt is dat het realtime social intranet een fijne ‘app beleving’ geeft in plaats van een suffe, stoffige ‘systeem beleving’. Het blijkt dat medewerkers dit tegenwoordig verwachten en als het platform wat je aanbiedt beneden deze standaarden presteert dan zullen mensen afhaken of met lange tanden erin werken. Dit fenomeen noemt men de ’consumerization’ van IT.

Consumeriwatte?

Ook wel de ‘consumerization of business products’ genoemd: mensen verwachten dat software voor hun werk net zo’n goede beleving biedt als bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook en Twitter.

Oftewel, je social intranet moet net zo makkelijk te gebruiken zijn als mensen dat ervaren vanuit privé gebruikte apps. Anders zullen ze afhaken en apps buiten je bedrijf om gaan gebruiken. Zorg dus minstens voor een beleving zoals mensen gewend zijn vanuit hun huis-tuin-en-keuken apps. Anders kan je snel je applicatie afschrijven of krijg je ontevreden gebruikers.

Niet nieuw

De term ‘consumerization’ bestaat al sinds vorige eeuw en werd zelfs rond 1910 al voor het eerst genoemd binnen context van ‘the consumerization of refrigeration’:

De consumerization van IT lijkt als eerste genoemd door Douglas Neal en John Taylor van de Leading Edge Forum in 2001. De term wordt nu veel gebruikt in IT en is onderwerp in vele conferences en artikelen.

De ‘consumerization of computing’ begon eind jaren 70, toen personal computers binnen handbereik kwamen van particulieren. Daarvóór waren computers alleen bereikbaar voor grote bedrijven en overheden. Hoewel, het succes van de IBM PC begin jaren 80 werd voornamelijk gedreven door zakelijke toepassingen.

En door mij, omdat ik verslaafd was aan paratrooper op de pc van mijn vader:

Interwebs is schuldige

Toen het internet midden jaren 90 opkwam, werd dit patroon omgedraaid. Voornamelijk door gratis services zoals e-mail en search van Hotmail, Yahoo en iets later uiteraard Google. Het enige wat je nodig had was een browser, particulieren hadden dus opeens laagdrempelig toegang tot IT toepassingen die beter werkten dan de applicaties die ze vanuit hun bedrijf IT-afdeling door hun strot gedrukt kregen.

Power to the people, niet de IT manager

Het mooie aan deze ontwikkeling is dat bedrijven, voornamelijk grote enterprises, hun software en hardware opnieuw zullen overdenken. Traditioneel hebben zulke organisaties een centrale IT afdeling die afdwingt wat mensen gebruiken, die macht is verschoven naar de medewerkers.

Consumerization zorgt ervoor dat mensen dus een alternatief hebben en daar snel naar zullen grijpen als je meuk-software oplegt vanuit je organisatie.

Tegenwoordig zoeken medewerkers en afdelingen vaak zelf naar de meest geschikte oplossing. Veel apps zijn makkelijk in gebruik, (deels) gratis en cloud-based. Denk aan:

  • Video-conferencing
  • Messaging
  • Online samenwerken
  • Digitale werkplek
  • Sales en support
  • Back-up services
  • …en veel meer.

Wrap up

Om je data binnenshuis te houden moet je zorgen voor een bruikbaar social intranet, welke minstens zo makkelijk werkt als bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook en Twitter. Dat zijn de standaarden waar je het tegen op moet nemen zodra je een social intranet gaat ontwikkelen.

En het binnenshuis houden van data is wel zo fijn: anders raakt al je data onbeheersbaar versplinterd bij externe systemen en dus externe bedrijven. Het wordt god-mag-weten waarheen weg geschreven, geback-upt, gerepliceerd, etc, etc. Vaak weten cloud-app aanbieders zelf niet eens waar de data exact heen gaat. Omdat ook zij weer gebruik maken van externe opslag zoals Amazon’s aws. En wat Amazon er dan exact weer mee doet is ook niet duidelijk 100% transparant.

Maak dus een mooi, bruikbaar social intranet wat mensen graag willen gebruiken. Hierdoor houdt je data binnenshuis, wat wel zo goed is voor continuïteit en veiligheid.

Bron header

Nóg meer
kennis nodig?

Check ons ons blog archief.

Digitale strategie en realisatie

Bel ons op 020 - 261 14 99, mail op hallo@luciuswebsystems.nl, of stuur een bericht: