17 Tips en tricks voor OpenLucius gebruikers | Een Drupal social intranet

06 feb 2017

Joris Snoek - Project lead
Vragen? Let me know!
020 - 261 14 99

**Het gebruik van standaard functies in [OpenLucius](http://www.openlucius.com/nl) is meestal snel duidelijk: bijvoorbeeld het toevoegen van groepen, leden, taken, berichten, bestanden, mappen en boek pagina's.**

OpenLucius is een werk management platform voor social communicatie, documentatie en projecten -vrijgegeven als [Drupal distributie](http://drupal.org/project/openlucius).

Tevens zijn er allerlei handige extra functies in OpenLucius die het werken erin leuker en makkelijk maken, maar iets minder voor de hand liggen:

([English version here](http://blog.openlucius.com/en/blog/17-tips-and-tricks-openlucius-end-use...))

## Groepen

### 1. Zelf bepalen welke apps ingeschakeld staan per groep:

### 2. Volgorde apps in een groep bepalen:

Je kunt de volgorde bepalen van de ingeschakelde apps in een Groep, de meest vooraan geplaatste app wordt automatisch de standaard: deze opent zodra je de groep aanklikt. Standaard is dit ‘Overzicht’, maar je kunt dus ook bijvoorbeeld ’Berichten’ als eerste laten openen door deze vooraan te slepen.

### 3. Een groep archiveren:

Als je klikt op ‘Archiveren’ onder de drop-down button achter de groepnaam (1), dan wordt de groep in het archief geplaatst (2). Een groep kan op elk gewenst moment weer geactiveerd worden.

## Takenboard

### 4. Zelf de beschikbare statussen van een taak beheren:

### 5. ‘Openen in nieuwe tab’ laat de taak in een volledig scherm zien, niet in een pop-up venster:

### 6. Makkelijk prioriteren van taken:

Middels het verslepen ervan in het takenboard, zie ~40sec in deze video:

## Takenlijst

### 7. Direct, inline taken toevoegen:

### 8. Toets ’t’ voor het direct toevoegen van een Taak:

Vanuit elk scherm in OpenLucius kan je de ’t’ op het toetsenbord typen: het ’Taak toevoegen’ venster verschijnt, waarmee je direct een taak kan invoeren in elke gewenste groep. Ben je al in een groep aanwezig, dan wordt die groep automatisch geselecteerd:

## Kalender

### 9. Tonen OpenLucius kalender in je eigen kalender:

Dit kan in Outlook, Apple Calendar of Google Calendar; alle betere kalenders ondersteunen dit. Klik op het oranje icoon links onderin de kalender (de ‘iCal feed’):

### 10. Taken verslepen op je persoonlijke kalender -en de groepskalender:

Verplaats een taak van vervaldag door deze te verslepen van de ene naar de andere dag:

## Bestanden

### 11. Makkelijk plaatsen van meerdere bestanden in een map:

Vink bestanden aan en versleep deze tegelijk naar een map:

## Boek (wiki)

### 12. Revisies worden automatisch bijgehouden als Boek pagina’s worden gewijzigd:

### 13. Makkelijk zien wat verschillen zijn tussen huidige en een voorgaande revisie:

### 14. Makkelijk pagina’s ordenen

Middels slepen kan je de volgorde van de pagina’s bepalen, hierin kan je tevens eenvoudig hierarchie aanbrengen door een pagina ónder een andere pagina’s te slepen:

## Samenwerken met klanten

### 15. Reacties verbergen voor klanten

Als je aan een project samenwerkt met klanten, dan kun je bij elke reactie kiezen om deze te verbergen voor de klant:

Verborgen reacties krijgen vervolgens een donkere achtergrond:

## Divers

### 16. Een geplaatste YouTube link laat automatisch de video zien:

### 17. Iedereen kan gewenste taal zelf kiezen:

## Wrap up

Tot zover deze editie van tips en tricks voor OpenLucius, er zijn nog meer handigheden ingebakken; deze komen in een volgende editie aan bod. Heb je in de tussentijd vragen? Let us know!

[Credits header afbeelding](https://unsplash.com/search/trick?photo=ZAKbA5CZx4w)

Nóg meer
kennis nodig?

Check ons ons blog archief.

Digitale strategie en realisatie

Bel ons op 020 - 261 14 99, mail op hallo@luciuswebsystems.nl, of stuur een bericht: