18 Drupal SEO modules -en tools voor betere vindbaarheid in Google

20 mrt 2017

Joris Snoek - Project lead
Vragen? Let me know!
020 - 261 14 99

Onderzoek bij 400 Nederlandse Drupal websites wijst uit dat er relatief slecht gescoord wordt op zoekmachine optimalisatie: gemiddeld slechts 63 van de 100 te behalen punten.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is tevens belangrijk voor de ervaring van je website bezoekers: zoekmachine proberen namelijk zo goed mogelijk een 'echte menselijke bezoeker' te simuleren. Goede beoordeling van Google betekent dat jouw website waarschijnlijk ook goed ervaren wordt door de bezoekers.

De voordelen van toegankelijk bouwen gaan verder dan je website bruikbaar maken voor mensen met een functiebeperking. Denk aan beter vindbaar voor zoekmachines, vriendelijker in gebruik, robuustere bouw, beter bruikbaar op smartphones en tablets.
-- Bron: Accessibility.nl

Optimalisatie is altijd belangrijk is geweest, maar afgelopen jaar lijkt het belang ervan behoorlijk gestegen te zijn. Ook wij deden vele Drupal SEO implementaties afgelopen jaar. Veel van de implementaties bevatte overlappende onderdelen, hierbij de meest belangrijke:

Gratis Drupal site audit

Wij controleren uw Drupal website op meer dan 100 punten.

Krijg het rapport vrijblijvend in uw inbox!

## 1. Snelheid

[Google Page Speed](https://developers.google.com/speed/pagespeed/) is een goed indicator hoe de snelheid wordt ervaren door eindgebruikers en dus door Google. Google hecht veel waarde aan snelheid omdat, simpelweg, eindgebruikers dat ook doen.

Een voorbeeld van een test van de voorpagina van deze site:

Zoals je ziet kunnen wij zowel mobiel als desktop verder optimaliseren door de aangegeven instructies te volgen. Hoewel wij een [Node.js](http://nodejs.org/) frontend hebben (en een [headless Drupal](http://www.luciuswebsystems.nl/blog/headless-drupal-waarom-hoe-een-restf...) 8 backend), kan je uiteraard een Drupal frontend net zo goed testen bij de Google Page Speed tool. De tool test op onder andere:

- JS en CSS aggregatie en klein maken (minify)
- GZIP / browser caching
- Geoptimaliseerde afbeeldingen
- Landing page redirects
- Prioriteren van zichtbare content
- User experience issues, bijvoorbeeld het gebruik van niet generieke plugins.

## 2. Schema.org

Schema.org is een samenwerking van Google, Yahoo! en Bing om de manier waarop data gestructureerd wordt binnen web pagina’s te standaardiseren. Door gebruik te maken van deze standaarden ‘snappen’ deze zoekmachines de inhoud van je web pagina beter. Wat een behoorlijke SEO boost geeft.

De schema.org bibliotheek bevat onder andere beschrijvende tags voor content als films, personen, organisaties, events, locaties, etc. Het doel van de zoekmachine is om zoekresultaten meer helder te maken, waardoor mensen makkelijker de juiste web pagina’s kunnen vinden.

Meer details, [zie dit blog ](http://www.luciuswebsystems.nl/blog/boost-je-drupal-seo-mbv-schemaorg).

## 3. Mobiel geschikt / responsiveness

2015 bracht ons [mobilegeddon](https://en.wikipedia.org/wiki/Mobilegeddon): als je website niet mobiel gereed is dan zal Google je behoorlijk wat strafpunten geven, waardoor je keldert in de zoekresultaten. En terecht, een groot deel van de website bezoekers kijkt mobiel; die wil je graag een goede ervaring geven. Je kunt [hier testen](https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/) of jouw website mobiel geschikt is.

## 4. Google Webmaster Tools / Search console

Onmisbare SEO tool, [meld je hier aan](https://www.google.com/webmasters/) en registreer je website. Belangrijkste daarna is het uploaden van een XML sitemap. De Drupal module [XML sitemap](https://www.drupal.org/project/xmlsitemap) helpt je hierin. Zodra je dat gedaan hebt, kan je bekijken hoe jouw website scoort in de [organische resultaten van Google](https://support.google.com/adwords/answer/6054492?ctx=glossary):

- Op welke zoekwoorden worden je pagina's gevonden in de zoekresultaten.
- Waar klikken mensen ook daadwerkelijk op, zodat ze op je website terecht komen.
- Fouten op je website.
- Links die niet kloppen.
- Links die niet toegankelijk zijn.
- Schema.org implementatie: hoe ziet Google de verrijkte html pagina's.

Zie hier bijvoorbeeld het dashboard van deze website, met links opengeklapt alle inzichten die je hier kan opdoen:

## 5. Goede, lange content schrijven

Het schijnt dat Google je Drupal website hoger waardeert als je lange, kwalitatief goede content publiceert. Tevens kan je met lange goede stukken beter acquisitie doen:

- Je hebt iets waardevols om te promoten op social media.
- Je hebt een excuus om in contact te komen met potentiële klanten.
- Bezoekers blijven langer aanwezig op je website.
- Je creëert autoriteit.

Verdere details over hoe en waarom [lees je hier](https://blog.kissmetrics.com/create-long-form-content/).

### Aandachtspunten bij schrijven van content

- Backlinks, zorg dat je links krijgt op andere websites die hoog gewaardeerd zijn.
- Beperkt aantal relevante interne en externe links, zodat Google (en de bezoeker) beter kan inzien in welke context je artikel staat.
- Analyseer de (succesvolle) concurrenten: bekijk waar zij zitten, wat ze linken en hoe ze sociale media bestieren.
- Zorg dat je blog website één geheel is, niet een website met eilandjes waar niet-samenhangende content afgezonderd van elkaar staat te emmeren.
- Constant updaten: bekijk een keer in bijvoorbeeld het kwartaal je artikelen eens na en verbetern waar nodig op: samenhangendheid, spelfouten, nieuwe inzichten, etc.
- Laat bezoekers commentaar plaatsen mbv [Disquss](http://discuss.com/), welk inmiddels een social platform op zich is geworden waaruit je inbound links kunt aantrekken.

## Bruikbare Drupal SEO modules

## 6. Page title

Standaard heeft Drupal één veld voor het invoeren van de titel voor een artikel. Die titel wordt gebruikt voor zowel de pagina titel, als de ‘html title’:

De html title is belangrijk voor SEO; deze wil je meestal anders formuleren dan de leesbare titel van het artikel (zoals de bezoeker hem ziet). Deze module lost dit probleem op, waardoor je deze twee titles afzonderlijk kunt beheren. Ook kan je de HTML title een bepaald vooraf gedefinieerd format geven zodat deze opbouwt afhankelijk van het content type. Bijvoorbeeld “Blog Lucius | 18 Drupal SEO modules -en tools voor betere vindbaarheid in Google”. Waar ‘Blog Lucius’ dus automatisch altijd voor de titel komt te staan met een pipe (‘|’) er tussen.

[Download en meer info over Page Title](https://www.drupal.org/project/page_title) - **(Drupal 7 - [Drupal 8 info](https://www.drupal.org/node/2032005))**

## 7. Metatags

Jaren geleden waren meta keywords een van de belangrijkste onderdelen om op gevonden te worden. Tegenwoordig niet meer, Google vindt jouw Drupal site voornamelijk op basis van content en links naar jouw pagina’s. De meta keywords zijn nu nog steeds belangrijk, maar voornamelijk voor:

*Aangeven van snippets*
Welke (samenvattende) tekst over jouw pagina verschijnt zoekmachine:

*[Open Graph](http://ogp.me) implementatie*
Snel opkomende techniek, belangrijk voor voorvertoning van jouw pagina op social media en tegenwoordig ook in bijvoorbeeld Gmail:

[Download en meer info over Metatag](https://www.drupal.org/project/metatag) - **(Drupal 7 & Drupal 8)**

## 8. Pathauto & Subpathauto

**Pathauto** is een veel gebruikte Drupal module: hij zet standaard Drupal (/node/123) links om in leesbare links (/nieuws/dit-is-een-nieuws-item). Bruikbaar voor je bezoeker en dus ook Google.

[Download en meer info over Pathauto](https://www.drupal.org/project/Pathauto) - **(Drupal 7 & Drupal 8 dev)**

**Subpathauto** is een verlengde van Pathauto: hij herkent sub-paths en genereert automatisch wél samenhangende paths.

[Download en meer info over Sub-Pathauto](https://www.drupal.org/project/subpathauto) - **(Drupal 7)**

## 9. Pathauto persistent state

De populaire Drupal module Pathauto is handig voor het automatisch opbouwen van mooie url’s. Je kunt ook bepaalde content items uitsluiten van een ‘automatic alias’ en vervolgens handmatig de url invoeren.

Pathauto wil nog wel eens ‘vergeten’ dat je de url bij bepaalde artikelen handmatig hebt ingesteld, waardoor hij ze automatisch opnieuw opbouwt. Hierdoor wijzigt de url van jouw pagina zonder dat je het doorhebt, niet handig..

Deze Drupal module lost dat op: hij zorgt ervoor dat Pathauto wél onthoudt op welke artikelen je ‘automatic alias’ hebt uitgezet.

[Download en meer info over Pathauto persistent state](https://www.drupal.org/project/pathauto_persist)

## 10. Global redirect

Vermijd duplicate content. Zorgt bijvoorbeeld dat 'node/123' niet meer beschikbaar is, maar alleen de zoekmachine vriendelijke url. Ook checkt hij of clean url’s aanstaan en doet een check of bezoekers wel toegang hebben voordat een redirect gedaan wordt.

[Download en meer info over Global Redirect](https://www.drupal.org/project/globalredirect) - **(Drupal 7 - [Drupal 8](https://www.drupal.org/node/2579177))**

## 11. Redirect

Het kan voorkomen dat je de titel van een artikel wijzigt, dan wijzigt meestal de URL ook. Deze module maakt een [301 - Permanent redirect](https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_301) aan, zodat bezoeker die via de oude URL komen automatisch worden doorverwezen naar het nieuwe pad. Ook weet Google op deze manier dat hij de nieuwe URL moet indexeren en de oude kan weggooien.

[Download en meer info over Redirect](https://www.drupal.org/project/redirect) - **(Drupal 7 - [Drupal 8 info](https://www.drupal.org/node/2574049))**

## 12. XML sitemap

Nodig voor inzicht van jouw Drupal pagina’s in Google’s Search console, zie hierboven ‘Google Webmaster Tools / Search console’ voor meer informatie.

[Download en meer info over XML sitemap](https://www.drupal.org/project/xmlsitemap) **(Drupal 7, [Drupal 8 info](https://www.drupal.org/node/2606970) )**.

## 13. HTML Purifier

Kan HTML van de content opschonen, zodat het blijft voldoen aan de [W3C standaarden](https://validator.w3.org/).

[Download en meer info over HTML Purifier](https://www.drupal.org/project/htmlpurifier) - **(Drupal 7, [Drupal 8 info](https://www.drupal.org/node/2606888) )**.

## 14. Search 404

Een standaard 404 pagina (‘pagina niet gevonden’) geeft nogal karige informatie voor je bezoeker. Deze populaire module verandert dat: hij laat niet een statische pagina zien, maar gaat zoeken in je Drupal systeem en laat je bezoeker resultaten zien van pagina’s waar wellicht naar gezocht werd.

Deze functie zal tevens positieve invloed hebben op de SEO van je Drupal systeem.

[Download en meer info over Search 404](https://www.drupal.org/project/search404) **(Drupal 7 & Drupal 8 alpha)**

## 15. Site verify

Handige mini-module om je site te verifiëren in Google’s webmaster tools.

[Download en meer info over Site verify](https://www.drupal.org/project/site_verify) - **(Drupal 7, [Drupal 8 info](https://www.drupal.org/node/2606940) )**.

## 16. Link checker

Analyseert jouw content en detecteert dode links, belangrijk om die te fixen voor je bezoekers en dus voor Google.

[Download en meer info over Link checker](https://www.drupal.org/project/linkchecker) - **(Drupal 7, [Drupal 8 info](https://www.drupal.org/node/2606890) )**.

## 17. Taxonomy Title

Soortgelijk aan de eerder genoemde ‘Page title’, met behulp van deze module kan je onder andere de (html) page title wijzigen per term / tag.

[Download en meer info over Taxonomy Title](https://www.drupal.org/project/taxonomy_title) - **(Drupal 7)**

## 18. Menu attributes

Voeg html elementen toe aan menu links: id, name, class, style en rel. Hierdoor kan je onder andere ‘rel=nofollow’ toevoegen om de flow van links in jouw website beter vorm te geven.

[Download en meer info over Menu attributes](https://drupal.org/project/menu_attributes) - **(Drupal 7, [Drupal 8 info](https://www.drupal.org/node/2605202) )**.

## Wrap up

Ok, genoeg SEO voor nu, hopelijk verstoten jullie ons niet meteen uit Google ;-) Vragen of feedback, [let me know](https://twitter.com/joris_lucius).

Nóg meer
kennis nodig?

Check ons ons blog archief.

Digitale strategie en realisatie

Bel ons op 020 - 261 14 99, mail op hallo@luciuswebsystems.nl, of stuur een bericht: