3 Webdesign Trends | Juni 2017

06 jun 2017

Joris Snoek - Project lead
Vragen? Let me know!
020 - 261 14 99

**Soms kan een simpele design tweak jouw website design van standaard naar onderscheidend en eigentijds brengen. De design trends van deze maand zijn allen van dit kaliber, van mini-tekst tot geometrische figuren en vage afbeeldingen.**

Elke van deze trends kan werken in een nieuw design of als aanpassingen op bestaande websites. Dit zijn de 3 trends van deze maand:

### 1. Mini-tekst

Het lijkt ondertussen een trend uit het verleden: oversized typografie. Kleinere ‘mini-tekst’ begint alle overgrote headers te vervangen die de afgelopen jaren dominant zijn in webdesign wereld.

Van kleinere headlines tot content teksten die wijd uit elkaar staan, er is zeker een trend dat teksten kleiner worden.

Er is misschien wel een zorg dat de teksten onleesbaar worden als ze mini zijn, voornamelijk de content teksten, maar kleinere fonts zijn geen slecht ding. De trend van oversized headings sloeg wat door, waardoor veel pagina’s zelfs onleesbaar werden.

[HTML burger](https://htmlburger.com) doet het bijna andersom, met een dikke headline en een kleiner font voor de tekst er onder. Dit werkt omdat het standaard gebruikte woorden zijn (HTML, CSS, E-commerce) en genoeg contrast hebben met de stevige titel:

Balans is tevens een aandachtspunt: alle letters zullen kleiner moeten worden om een goede harmonie te behouden. [Moonfarmer](https://moonfarmer.com) gebruikt een lichte typeface voor het logo en een kleine letter voor de slogan. Dit is een mooi contrast en de lichte stijl past mooi bij de sfeer van de afbeelding.

Het design van [Mountain Dew’s NBA](http://www.mountaindew.com/nba) maakt alles klein. Dit is momenteel een van de kleinste titels die je zult vinden, maar door de enorme X overlays en video achtergrond zullen bezoekers nog steeds naar de tekst getrokken worden.

Kleinere letters voelen wat softer aan en geven het design meer ademruimte. De truc met kleine fonts is om het aantal letters tot een minimum te beperken. Zonder veel te lezen kan deze trend effectief en interessant zijn. Aan de andere kant, met grote blokken van kleine letters kan het lastig zijn om voor de lezer de webpagina effectief te scannen en makkelijk te lezen.

### 2. Geometrische lagen

Nieuwe manier van het aanbrengen van ‘lagen’ worden steeds meer populair. Teruggebracht door Google’s Material Design, geometrische lagen is een onderscheidende manier om aandacht te geven aan delen van een website die anders te weinig opvallen.

Elk van onderstaande voorbeelden gebruiken een raster met stevige vormen om nieuw leven in bepaalde standaard afbeeldingen te blazen, zoals gebouwen, vergaderingen en mensen die samenwerken. Door het toevoegen van leuke vormen, ‘cut outs’ en kleur wordt de website bezoekers een vertrekpunt gegeven om in het design te komen. Zie ook hoe elke van de designs geometrie gebruiken om bezoekers effectief van een vorm naar relevante content te leiden, zoals een titel of branding.

Geometrie kan ingezet worden op verschillend manieren, om te integreren met de rest van het design:

- Verknipt in afbeeldingen om focus te brengen naar belangrijke elementen, zoals [Salt projects](http://www.salt-projects.be)
- Gebruik van onverwachts lichte elementen om een het design uit balans te trekken en gebruikers daarmee door het scherm te leiden, zoals [Bailey and French](http://www.baileyandfrench.com/)
- Zet foto’s in ongebruikelijke vormen om focus te brengen op bepaalde afbeeldingen, zoals [Alchemy Digital](http://www.alchemy-digital.co.uk/)

Het fijnste van geometrische lagen is de eenvoud, die makkelijk in te zetten is voor allerlei soorten content. Gebruikers worden meer betrokken door ronde vormen en andere elementen die over elkaar worden gezet. waardoor een multi-laags, meer interactieve beleving ontstaat.

De hoeken en rondingen van geometrische elementen kunnen de gebruikers helpen om in juiste volgorde langs de juiste elementen te gaan. Plaats hoeken zodat ze ‘wijzen’ naar de juiste content en gebruik cirkels voor content die als eerste gezien zou moeten worden.

### 3. Wazige afbeeldingen

Wazige (blurred) afbeeldingen zijn niet nieuw, maar het lijkt nieuw leven te krijgen door designs die volledig of deels wazig zijn, foto’s en videos.

Wazige afbeeldingen kunnen een onderscheidend gevoel voor een website creëren, voor een mystiek element of het verschuiven van aandacht van afbeeldingen naar een ander deel van het design. Elke van onderstaande afbeeldingen zijn wazig gemaakt voor een specifieke reden:

[Digitalux](https://digitalux.co) zorgt ervoor dat een saaie film van werkende video-mensen in een kantoor wordt opgepoetst door beweging achter het meest belangrijke bericht -en *call to action button*.

[Playkot](https://en.playkot.com/) gebruikt een wazige achtergrond om de voorgrond teksten te benadrukken op een interessante en leuke manier. Een element van realiteit wordt toegevoegd in deze virtuele game om een stad te bouwen.

Op EPSN’s [We the Fans](http://www.espn.com/espn/feature/story/_/id/19045647/we-fans-documentary...) zie je een wazig stadion op de achtergrond. Dit helpt om nadruk te leggen op de letters die er boven op staan voor de *branding* van het geheel.

### Conclusie

Soms zijn de grootste trends opstapjes in evolutie naar andere trends. Het is interessant om deze stapjes te volgens, waardoor je trends ontdekt. Dat is wat er gebeurd als je kijkt naar trending elementen die op bijna alle websites toegepast kunnen worden, zoals hierboven beschreven.

Het leuke is dat deze ideeën toegepast kunnen worden op bijna elke schaal. Je kunt kleine tekst toepassen op bijvoorbeeld je homepage en bekijken hoe het uitpakt als je het verder doorvoert. Proberen en testen zullen helpen om te voorspellen of een trend voorlopig zal blijven of snel zal wegvagen, mooie woordspeling :)

Nóg meer
kennis nodig?

Check ons ons blog archief.

Digitale strategie en realisatie

Bel ons op 020 - 261 14 99, mail op hallo@luciuswebsystems.nl, of stuur een bericht: